240Z: Sand blasting vs glass bead blasting (Transmission back)

Last week i brought my transmission housing parts and some smaller bits to the local blasting company. The guy made a serious appearance and explained how Aluminum parts like these normally will be treated with class-triangles to break-up old paint and remove it. and then treated with glass-beads (pearls) to increase the surface density. He even told me  he’s gonna paint the cast-iron parts with a clearcoat to prevent it from rust…
This is how it looked before:

Clearly old silver paint peeling off is visible:

Today i picked it up. and the first thing i noticed how “raw” and rough everything looked. It reminded me of sandblasted items. Sand-blasting is corrosive and will remove small spots in the surface of aluminum (like the transmission part) and give it a rough feel.
While the aluminum is thick enough to handle it, it just doesn’t look as smooth as a factory-fresh unpainted transmission should look in my opinion:

But since i don’t have a lot of experience, i returned home. What made me even more curious was the fact that sand came out of various spots of the transmission. Its clearly not glass-bead, nor is it any other glassy. I guess this is the “sand” they use for sand-blasting..
The guy even told me how hard it was to remove the paint from the previous owner. so i guess they switched to sand at some point.

While i’m all fine with that, i guess they didn’t glass-bead blast if after that. Somehow it gets a bit more shiny / glossy after glassbead-treatment and this sure looks like just sandblasted to me.

Also the cast-iron small pieces didn’t get the promised clearcoat…

Not sure yet. Don’t want to blamy anybody and it would clearly do the job. but i want to have it perfect. Either i bring it back or i bring it to another company to have it checked and re-done… have to think about it.
Or maybe it’s just me and the “gloss” will come back once it’s slightly corroded? not sure…

This entry was posted in 240Z Project. Bookmark the permalink.

2 Responses to 240Z: Sand blasting vs glass bead blasting (Transmission back)

  1. Adi says:

    Hi Nils
    Das sieht definitiv nach Sandstrahlen und nicht nach Glasperlenstrahlen aus. Viele Glasperlenstrahler sind jedoch auch nicht bereit, bereits gebrauchte Teile zu bearbeiten, da dabei das ganze Strahlmaterial (Glaspulver) verschmutzt wird. Habe dieselbe Erfahrung auch schon gemacht. Ich werde das Getriebe voraussichtlich in einem möglichst originalgetreuen Farbton lackieren lassen.
    Wünsche dir noch viel Glück dabei!
    Gruss Adi

    • Hoi Adi, Danke für die Info. Ich habe nochmals Rücksprache mit dem Sandstrahler gehalten. Irgendwie sind zwischen Ihm (Chef, viel extern unterwegs) und dem ausführenden Arbeiter Infos verlorengegangen. Er hat sich mehrfach Entschuldigt und wird mir die Teile kostenlos nochmals bearbeiten. Es ist so das mit Glasbruch (glas-sand) der alte Lack entfernt wurde. Das Nachbearbeiten mit Glasperlen sowie das Lackieren der Grauguss-teile wurde schlicht vergessen. Ich hab die Teile gestern wieder zurückgebracht und sie werden kostenlos nachbehandelt.
      Allerdings musste ich dank diverser Inputs feststellen das Glasperlstrahlen wohl sowieso optisch nicht ganz den original-look bringt. Am besten wird es wohl mit “vapour-” / “hydro-blasting”. das gibt dann wirklich eine Oberfläche wie original. Mal sehn ob ich das dann auch noch mache. aber jenachdem lass ich’s dann auch einfach glasgeperlt 🙂
      Danke für den Input und Grüsse
      – Nils

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *